W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła bierze udział w konkursie Szkoła sportowych talentów.
Od listopada do czerwca czeka nas szereg zadań do wykonania:
1. Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy o sporcie. W konkursie powinno wziąć udział 5 trzyosobowych drużyn. Do obowiązków należy przygotowanie regulaminu, pytań oraz dyplomów.
2. Nakręcenie krótkiego filmiku (ok. 5 min.) na temat zachowań fair play w sporcie.
3. Zorganizowanie ogólnoszkolnego dnia sportu w szkole, w ramach którego przeprowadzone zostaną zawody w kilku wybranych dyscyplinach, z podziałem na grupy wiekowe.
4.Zorganizowanie spotkania nt. „Roli sportu i zdrowego trybu życia”, z uznanym lokalnym sportowcem /przedstawicielem zdrowego trybu życia.
5. Przeprowadzenie pogadanki pt. Jak dbać o swoją kondycje fizyczną i jak zdrowo się odżywiać. Do dyskusji można zaprosić dietetyka.
6. Zorganizowanie ogólnoszkolnego biegu na orientację. Uczestnicy biegu powinni w momencie startu dostać mapę oraz kilka wskazówek – podpowiedzi (mogą być one w formie zagadek, rysunków, krótkich opisów).
7. Zorganizowanie ogólnoszkolnego dnia talentów sportowych, podczas którego uczniowie będą mogli zaprezentować swoje umiejętności z zakresu sztuk walki, gimnastyki, tańca, żonglowania . . .
8. Przygotowanie plakatu oraz hasła promującego uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego w szkole.
9. Zorganizowanie wystawy szkolnej rodzinnych zdjęć uczniów pn.: „Moja rodzina w ruchu” lub „Moje najpiękniejsze wakacje”.
Beata Płatek
Katarzyna Fornal
Robert Michota
Realizacja zadań konkursowych
Zadanie 1
W celu realizacji zadania nr 1 wychowawcy klas, w porozumieniu z uczniami, wytypowali trzech przedstawicieli na konkurs „Wiedzy o sporcie”. Uczniowie zostali zapoznani z regulaminem.
Nauczyciele wychowania fizycznego opracowali trzy oddzielne zestawy pytań, biorąc pod uwagę możliwości i wiedzę poszczególnych grup wiekowych – klasy I–III szkoły podstawowej, klasy IV–VI szkoły podstawowej i klasy I–III gimnazjum.
Łącznie do konkursów przystąpiło 19 zespołów uczniowskich. Pierwsze 3 drużyny w każdej kategorii wiekowej na zakończenie szkolnej imprezy z okazji Dnia Wiosny otrzymały pamiątkowe dyplomy.
Nagrodzone zespoły:
I miejsce – kl. 3b SP
II miejsce – kl. 3a SP
III miejsce – kl. 1b i 2b SP
I miejsce – kl. 6b SP
II miejsce – kl. 6a SP
III miejsce – kl. 5a SP
I miejsce – kl. IIIA GIM
II miejsce – kl. IA GIM
III miejsce – kl. IIIB GIM
Ponieważ nasz konkurs wzbudził wiele emocji wśród społeczności uczniowskiej i „zostało” nam jeszcze wiele niewykorzystanych podczas konkursu pytań, przeprowadziliśmy dodatkowy quiz dla chętnych – „Jeden z Dziesięciu”.
Zadanie 2
Zadanie 2 – Szkoły Sportowych Talentów IV dotyczyło nakręcenia krótkiego filmu na temat zachowań fair play w sporcie. W realizację zadania była zaangażowana cała społeczność szkolna Zespołu Szkół w Baniosze, ale pomysłodawcami, autorami, reżyserami i aktorami przedstawionych scen byli głównie uczniowie szkoły podstawowej. Zachowania „fair play” w sporcie są wdrażane uczniom przez nauczycieli na zajęciach w–fu i nie tylko. Są wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawę tę cechuje przestrzeganie przepisów gry, szacunek do sędziego, kibiców i przeciwnika, odrzucenie korzyści wynikłych z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych lub wypadków innych, co staramy się wpajać uczniom. Odnosi się do czystej gry w poszanowaniu konkurencji. Zasada ta jest normą wartości w sporcie i dlatego jest też obecna na lekcjach wychowania fizycznego i dodatkowych zajęciach sportowych realizowanych w naszej placówce. Scenki do filmu powstały w czasie wolnym uczniów, podczas zawodów w Dniu Sportu oraz prezentacji zwycięzców, w dniu 9 czerwca 2016r. Filmik jest dostępny poniżej:
Zadanie 3
BIEGAM, SKACZĘ, RZUCAM! – pod takim hasłem odbył się tegoroczny DZIEŃ SPORTU w naszej szkole. Jest on realizowany w naszej placówce już od kilku lat. 7 czerwca cała nasza społeczność szkolna spotkała się na lokalnym stadionie „Orzeł”. Głównym celem tego dnia jest popularyzacja aktywności fizycznej, promocja zdrowego stylu życia, ruchu, motywacji do treningów i ćwiczeń, wśród naszych uczniów. To znakomity przyczynek by zaszczepić w dzieciach także ducha rywalizacji, nieodłącznego elementu rozwoju społecznego, a także możliwość zwrócenia uwagi na rolę kibica na trybunach.
Najważniejsze jednak, by ten dzień kojarzył się dobrą zabawą! Dlatego nauczyciele wychowania fizycznego i początkowego wybierają dyscypliny, w których rywalizować mogą wszyscy chętni uczniowie.
Klasy 0–III uczestniczyły w zawodach, rywalizując w „wyścigach rzędów”. Panie z nauczania początkowego na „Orliku” przygotowały odpowiednie środki dydaktyczne by dzieci mogły wykazać się szybkością, zręcznością i koordynacją ruchową.
W tegorocznych ZAWODACH LEKKOATLETYCZNYCH mogli wystartować wszyscy uczniowie, którzy mieli ochotę sprawdzić się w wybranych konkurencjach. Odbyły się biegi sprinterskie i na dłuższych dystansach, w zależności od wieku uczestników, a także skok w dal, rzut piłeczką palantową i lekarską. Uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej i klas I–III gimnazjum rywalizowali ze sobą z zachowaniem poszczególnych kategorii wiekowych.
Pogoda dopisała i uczniowie również! Łącznie w zawodach wzięło udział ok. 120 uczniów z obu szkół. Rywalizacja przebiegała w sportowej atmosferze i z poszanowaniem zasady „fair play”. Wszyscy uczestnicy poszczególnych konkurencji nagradzani byli słodkimi upominkami, bez względu na zajęte miejsce. Pozostali uczniowie gorąco kibicowali swoim koleżankom i kolegom. Podczas zawodów pobito kolejny już w tym roku szkolnym rekord szkoły. Uczennica pierwszej klasy gimnazjum ustanowiła nowy rekord w biegu na dystansie 100 m. Obecnie wynosi on u nas 14.14s.
Prezentacja zwycięzców i wyników rywalizacji odbyła się 9 czerwca podczas apelu szkolnego.
Zadanie 4
6 maja 2016 roku gościliśmy w naszej szkole wyjątkowych gości: Michała Adamka – Mistrza Świata Kadetów w Kickboxingu i pana Sławomira Świątkiewicza – naszego lokalnego przedstawiciela zdrowego stylu życia.
Celem spotkania była realizacja zadania 4 w ramach Konkursu Szkoła Sportowych Talentów IV, czyli rozmowa na temat roli sportu i zdrowego trybu życia.
Wywiad z niewiele starszym od siebie kolegą, uczniem klasy I liceum, a już mistrzem świata juniorów poprowadził uczeń III klasy gimnazjum – Karol Bogumił. Michał opowiedział nam jak się zaczęła jego przygoda z kick–boxingiem, dyscypliną sportową (sporty walki), w której walczy się stosując zarówno bokserskie ciosy pięścią, jak i kopnięcia. Na pytania: czego nauczył cię sport? Co dzięki niemu zyskałeś? Uzyskaliśmy odpowiedź: „sport rozwinął we mnie w sposób wszechstronny cechy motoryczne, takie jak: siła, szybkość, wytrzymałość, gibkość, poczucie rytmu, ale i dał poczucie własnej wartości, pewność siebie. Uświadomiłem sobie, że nic nie przychodzi samo, tylko dzięki ciężkiej pracy można osiągnąć sukces”. Michał trenuje od 4 lat, 4 razy w tygodniu w Uczniowskim Klubie Sportowym „TOM BEE TEAM” w Warce. Jego trenerem jest wielokrotny medalista Pucharu Świata, Mistrz Polski w kickboxingu Tomasz Bąk.
Michał opowiedział nam także o swoich marzeniach sportowych, jak godzi naukę, treningi, obowiązki domowe i koleżeńskie. Zaskakująca była jego odpowiedź na pytanie: czy wiążesz swoją przyszłość ze sportem? „Nie wiem jak długo będę czynnym zawodnikiem, czy zdrowie pozwoli mi zostać zawodowcem, ale na pewno sport będzie towarzyszył mi przez całe życie. Może zostanę nauczycielem wychowania fizycznego lub trenerem”.
Pana Świątkiewicza zaprosiliśmy z inicjatywy uczniów klas czwartych. Ich przedstawiciele – Lena Borkowska i Kacper Olszewski, poprowadzili rozmowę z gościem. Dlaczego z Nim? Bo zafascynowała ich Jego postawa sportowa. Co czwartek, ok. 13.15, Traktem Królewskim uczniowie wracali z zajęć na basenie, a Pan Świątkiewicz biegał bez względu na warunki atmosferyczne.
Oto pytania, które zadali uczniowie:
1. Czy pan wie, dlaczego został tu dziś zaproszony?
2. Po co pan biega? Po zdrowie? Po ładną sylwetkę? Aby utrzymać dobrą wagę?
3. Czy startuje pan w jakiś zawodach, czy biega tylko dla siebie?
4. Czy jeszcze uprawia pan jakiś sport?
5. Cofnijmy się odrobinę w czasie. Jakie dyscypliny sportowe lubił pan, kiedy jeszcze chodził do szkoły?
6. Czy jeździł pan na zawody międzyszkolne? Może pamięta pan swoje największe osiągniecie sportowe?
7. Proszę, niech nam pan podpowie, jak zmobilizować naszych rodziców do większej aktywności fizycznej?
8. Czy stosuje pan jakieś zasady odżywiania?
9. Co pan uważa za najbardziej szkodliwe dla naszego wieku?
10. Czy swoją pasją zaraził pan kogoś z rodziny?
11. Jak wiemy ma pan rodzinę, pracę, czyli wiele różnych obowiązków. Jak pan godzi te wszystkie elementy? Jak pan wypoczywa?
12. Co panu daje aktywność fizyczna?
13. Jak pan sobie radzi ze stresem?
14. Co według pana jeszcze kryje się pod hasłem zdrowy tryb życia?
Pan Świątkiewicz wyczerpująco, często z dużym poczuciem humoru udzielił odpowiedzi na wszystkie pytania.
W związku z tym, że tematem naszego spotkania był także zdrowy tryb życia, wspólnie z naszymi ekspertami i publicznością ustaliliśmy dekalog, co to znaczy.
By prowadzić zdrowy tryb życia należy:
1. Zadbać o racjonalne odżywianie.
2. Być aktywnym fizycznie.
3. Zrezygnować z używek.
4. Znaleźć czas na odpoczynek.
5. Opanować stres.
6. Wykonywać badania profilaktyczne.
7. Być życzliwym dla innych.
8. Hartować swój organizm.
9. Nie nadużywać leków.
10. Zadbać o swoją radość życia.
Na koniec spotkania nasi goście udzielili nam takiego przesłania:
Nie wystarczy jeść, trzeba się odżywiać!
Aktywność ruchowa codziennie!
Zadbać o swoje zdrowie można w każdym wieku!
Nasi goście wzbudzili duże zainteresowanie wśród społeczności szkolnej, niektórzy domagali się zdjęcia pamiątkowego.
W podziękowaniu za przybycie goście otrzymali solidną porcję zdrowych, polskich warzyw!
Zadanie 5
SPOTKANIE Z DIETETYKIEM
racjonalne odżywianie warunkiem dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.
Realizując kolejne zadanie konkursu Szkoła Sportowych Talentów
1 marca w naszej szkole odbyło się spotkanie z mgr inż. technologii żywności p. Michałem Jankowskim, pasjonatem zdrowego żywienia.
W trakcie prelekcji uczniowie mogli zapoznać się z zasadami zdrowego odżywiania i dowiedzieć się, jak dbać o swoją kondycję fizyczną.
Trzy podstawowe elementy warunkujące dobry stan zdrowia to aktywność fizyczna, racjonalnie zbilansowana dieta i odpoczynek.
Pan Michał na podstawie piramidy zdrowego żywienia przedstawił nam produkty, po które powinniśmy sięgać jak najczęściej, a także te, których powinniśmy unikać. Pokazał uczniom, w jaki sposób każdy może sam obliczyć współczynnik prawidłowej masy ciała (BMI). Uświadomił, jak ważny jest prawidłowy poziom witamin, mikro i makroelementów w diecie każdego młodego człowieka. Przedstawił kaloryczność niektórych produktów. Zwrócił uwagę na ilość i jakość spożywanych posiłków, a także jak ważna w zbilansowanej diecie jest odpowiednia ilość wody. Prawidłowo dobrana dieta pozytywnie oddziałuje na rozwój fizyczny i kondycję młodego organizmu. Wspomaga organizm podczas wzmożonego wysiłku fizycznego i umysłowego. Dziś wiemy, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna w każdym wieku. Poprawia kondycję, pozytywnie wpływa na sylwetkę i wydolność organizmu, a także zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym. Dopełnieniem zdrowego stylu życia jest odpoczynek. Podczas snu organizm regeneruje się i nabiera sił.
Spotkanie odbyło się w trzech grupach wiekowych – klasy I–III i IV–VI szkoły podstawowej oraz klasy I–III gimnazjum, aby prowadzący mógł łatwiej nawiązać kontakt z uczniami.
Zagadnienie budowania kondycji fizycznej jest często omawiane na lekcjach wychowania fizycznego przez nauczycieli przedmiotowych. Są u nas uczniowie, którzy doskonalą swoje umiejętności z różnych dyscyplin sportowych na zajęciach pozaszkolnych i pozalekcyjnych. Dlatego też pytania, które pojawiały się podczas spotkań dotyczyły głównie spożywanych posiłków. Młodsze dzieci dopytywały o słodycze i hamburgery, starsze np. co lepsze dla zdrowia – napoje gazowane czy niegazowane? Były też pytania o wszystkim tak drogą… czekoladę.
Najmłodsi uczestnicy, korzystając z różnych technik plastycznych, zobowiązali się wykonać swój „talerz zdrowia”. Wybrane prace dzieci prezentowane są na gazetce szkolnej.
Podsumowując należy stwierdzić, iż poruszony temat wzbudził zainteresowanie zarówno dzieci, jak i młodzieży gimnazjalnej. Poziom wiedzy poszczególnych grup uczniowskich na temat czynników warunkujących zdrowie oraz kondycję fizyczną ze zrozumiałych względów będzie różny, ale każdy uczestnik spotkania na pewno jakąś cześć wiedzy wykorzysta w codziennym życiu.
Zadanie 6
1 czerwca odbyły się w naszej szkole I Ogólnoszkolne Mistrzostwa w Biegu na Orientację. Zawody cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów, których zgłosiło się do biegu 39, a ostatecznie wzięło udział 35. Biegacze wyposażeni w mapę mieli do pokonania trasę 2000m, na której rozlokowanych było 5 punktów kontrolnych. Za niezaliczenie jednego z punktów doliczano zawodnikowi do uzyskanego czasu 1 karną minutę.
By zająć jak najlepsze miejsce nie wystarczyło tylko dobrze biegać, ale niezbędna okazała się umiejętność czytania i analizowania mapy, oraz dobra orientacja w terenie.
Gratulujemy zwycięzcom, oraz wszystkim uczestnikom biegu sportowej postawy, zaangażowania i walki fair-play. Już teraz zapraszamy na następne – II Mistrzostwa, które odbędą się w przyszłym roku szkolnym.
Zadanie 7
Dnia 21 marca tradycyjnie nasza szkoła wita wiosnę, dlatego cała społeczność szkolna spotkała się w sali gimnastycznej, aby podziwiać koleżanki i kolegów biorących czynny udział w wydarzeniu. W tym roku szkolnym, imprezę tę postanowiliśmy zrealizować m. in. także pod kątem: „Talenty sportowe naszej szkoły”, wykonując zadanie Szkoły Sportowych Talentów IV. Najpierw wspólnie z publicznością ustaliliśmy, że talent to wrodzona predyspozycja do czegoś, że można go rozwinąć tyko pilną pracą, że każdy ma do czegoś talent. Talenty i zdolności mogą być różnorodne – warto więc szukać, aby odkryć swój. Następnie przed całą szkołą wystąpili uczniowie, którzy chcieli pochwalić się swoimi umiejętnościami.
Najpierw zaprezentowały się uczennice z klasy VI b, które doskonalą swoje umiejętności w Klubie Tańca Sportowego „Grawitacja” lub Formacji Tanecznej „Bartek”. Dziewczyny zaprezentowały „wiosenny” układ taneczny.
Swoje umiejętności taneczne pokazały też uczennice z klasy III b gimnazjum.
Następnie poznaliśmy dwoje uczniów: Karolinę Koniarską i Piotra Trzaskę, którzy trenują pływanie w klubach i już osiągają sukcesy w zawodach ogólnopolskich. Uczniowie ci nie mogli nam pokazać swoich umiejętności, więc tylko pochwalili się swoimi trofeami sportowymi i opowiedzieli na kilka pytań, m. in.
1. Od ilu lat trenujecie?
2. Gdzie?
3. Ile razy dziennie?
4. Czy obowiązuje was jakaś specjalna dieta?
5. Czy umiecie nam powiedzieć kto odkrył wasz talent?
6. Udział w jakich zawodach był dla was najważniejszy?
7. Czy wiążecie swoją przyszłość ze sportem?
Kolejnym talentem okazali się zawodnicy z Uczniowskiego Klubu Sportowego „Akademia Sportu” w Baniosze, którzy trenują zapasy. Są to Julia Kańska i Konrad Wosztyl.
Mieliśmy możliwość także podziwiać umiejętności piłkarskie naszych uczniów: Karola Bonieckiego i Adriana Styczyńskiego, którzy szlifują swój talent w szkółce FC Barcelona Escola Varsovia, Klubie Sportowym SEMP w Warszawie oraz Klubie Sportowym „Orzeł” Baniocha.
Dwie uczennice z klasy III b: Kamila Malewska i Wiktoria Myszkowska swoim pokazem udowodniły, że choć są tylko amatorkami to ich tegoroczne sukcesy: II miejsce w Gminnych Zawodach Szkół Gimnazjalnych w Tenisie Stołowym oraz wysokie lokaty w Turnieju Tenisa Stołowego o Puchar Burmistrza Góry Kalwarii nie były przypadkiem.
Swoimi umiejętnościami, słownictwem oraz wiedzą na temat jednej ze sztuk walki – taekewondo pochwalił się uczeń klasy IVb – Damian Grabowski, który przygodę z tym sportem rozpoczął w tym roku.
Ten dzień okazał się doskonałym pomysłem na pokazanie uczniów, których pasją jest sport. Istotnym aspektem wspierania młodych talentów jest ich promocja na forum szkoły. Talent to dar, więc trzeba dzielić się nim z innymi.
Zadanie 8
W grudniu przeprowadziliśmy, w klasach V–VI szkoły podstawowej i I–III gimnazjum pogadanki, które miały one zwrócić uwagę uczniów na ważną rolę jaką pełnią lekcje wychowania fizycznego: dla naszego zdrowia i samopoczucia oraz że podczas nich uczymy się aktywnego trybu życia i umiejętności ruchowych na całe życie. Tym samym nauczyciele zmotywowali uczniów do wyrażenia swojej opinii na temat – dlaczego warto aktywnie ćwiczyć na lekcjach wychowania fizycznego. Efektem są plakaty oraz hasła promujące uczestnictwo w tych lekcjach, przedstawione na korytarzach szkolnych w formie gazetki.
Pogadanka, a następnie wywołana dyskusja zainteresowała naszych podopiecznych, bowiem chętnie wypowiadali się na temat znaczenia aktywnego uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego. Uczniowie bez skrępowania wypowiadali się dlaczego czasami niechętnie ćwiczą. Najczęstszą przyczyną jest niestety lenistwo. Jednak korzystając z różnych pomocy znaleźliśmy też wspólnie sporo powodów, dla których warto ćwiczyć.
Poniżej załączamy wybrane wytwory pracy uczniów powstałe po pogadance oraz kilka zdjęć.
„Ćwicz na wychowaniu fizycznym,
pij wodę dla urody,
a będziesz wtedy długo młody”
„Na w.f. sport uprawiaj i pij wodę to zapewni ci urodę”
„Kto o staranne ćwiczenia na wychowaniu fizycznym dba,
ten fantastyczne zdrowie ma”
Powstał też wiersz:
Nie będziesz sprawny bez chęci.
Nie będziesz fajnie wyglądać tylko patrząc.
Nie będziesz dobrze wyglądać tylko marząc.
Będziesz wyglądać fajnie i dobrze:
jak się ruszysz,
jak zapracujesz na to
każdą minutą,
każdą godziną wychowania fizycznego
Zadanie 9
W ramach Konkursu Szkoła Sportowych Talentów IV ogłosiliśmy w naszej szkole, podczas zebrania z rodzicami – 9 grudnia 2015 r. konkurs fotograficzny pod hasłem: „Moja rodzina w ruchu”.
Następnie przygotowaliśmy wystawę rodzinnych zdjęć naszych wychowanków, które można było podziwiać w szatni szkolnej, w miejscu najczęściej odwiedzanym przez dorosłych i uczniów szkoły podstawowej oraz podczas kolejnego spotkania z rodzicami, tj. 16 marca 2016 r. Zdjęcia wzbudziły zainteresowanie wśród dzieci i dorosłych, i miejmy nadzieję, że niektórych zainspirowały.
Konkurs fotograficzny był skierowany do rodziców (choć nie tyko) by i ich zaangażować do aktywności ruchowej, która stanowi bardzo ważny, a zarazem wciąż niedoceniany element zdrowego stylu życia. Naszym celem było także uświadomienie rodzicom, że to oni przede wszystkim powinni zadbać o aktywny wypoczynek swoich dzieci podczas ferii zimowych, letnich czy w życiu codziennym. Uwiarygodniliśmy, że aktywne spędzanie wolnego czasu z całą rodziną to same korzyści: zacieśnianie więzów, harmonijny i wszechstronny rozwój, zdrowie, satysfakcja, radość, o czym świadczą przyniesione fotografie. Niektórzy uczniowie przynieśli kilka zdjęć, z rozmaitej aktywności ruchowej i z różnego czasu.
Każdy rodzic, którego dziecko przyniosło zdjęcie na wystawę został uhonorowany, na ogólnym zebraniu rodziców, przez dyrektora szkoły oraz otrzymał okolicznościowy medal z napisem: „RODZINA NA MEDAL”.