8 października Dzień Świadomości Dysleksji
„Dysleksja inspiruje do (nie)zwykłych działań„ – to hasło przyświecało obchodzonemu w dniach 5–11 października 2020 Europejskiemu Tygodniowi Świadomości Dysleksji, który po raz pierwszy świętowaliśmy również w naszej szkole. Na korytarzu szkolnym pojawiły się gazetki z zagadnieniami dotyczącymi specyficznych trudności w nauce oraz opisami sylwetek sławnych „dyslektyków”. Zasady ortograficzne znalazły się nawet na schodach. Może łatwiej wejdą niektórym do głowy 😉
Uczniowie klasy Ia pod opieką p.B.Chudzik rozmawiali o literach, sylabach i wyrazach. Dzielili słowa na głoski i uzupełniali ortograficzną krzyżówkę. Klasa IIa wspólnie z wychowawczynią p.J.Ociesą szukała pułapek ortograficznych wśród tematów jesieni. Dzieci czytały tekst, odpowiadały na pytania i kolorowały obrazki według zawartych w nim wskazówek. Uczniowie klasy IIb w ramach systematycznego „cichego czytania” przynieśli do szkoły swoje ulubione książki. Rozmowom o wielu ciekawych przygodach przysłuchiwały się własnoręcznie wykonane przez dzieci Czytusie. Uczniowie klasy IIIa pod opieką p.M.Retmaniak i przy wsparciu p.E.Jakubiak ćwiczyli kreatywność i wyobraźnię, wykonywali też ćwiczenia, rozwiązywali zagadki i rebusy ortograficzne. W klasie IIIb o zasadach ortograficznych przypomina gazetka ścienna. Wychowawczyni p.A.Bojanowicz przygotowała swoim podopiecznym do wykonania interesujące zadania, dzięki którym każdy uczeń mógł udowodnić, że zasługuje na miano „ASA ORTOGRAFII”.
W klasie IVa na lekcji języka polskiego z p.A.Kucharską nie można było narzekać na nudę. „Ortograficzne Dobble” wprowadziło wszystkich w świetny nastrój. Ćwiczenia z tablicą multimedialną okazały się strzałem „w dziesiątkę” i cieszyły dużym zainteresowaniem dzieci. Ortograficzna kolorowanka na zakończenie pozwoliła wszystkim nieco ostudzić nadmiar wrażeń. W przypadku trudności każdy uczeń mógł liczyć na wsparcie niezawodnej p.B.Wójcik. Klasy starsze wspólnie z polonistką p.M.Walczak obejrzały film „Nieprzeciętne życie” przygotowany na podstawie książki Ronalda D. Davisa „Dar dysleksji”. Był to dobry początek dyskusji na temat trudności, z jakimi na co dzień spotykają się osoby z dysleksją rozwojową. Uczniowie mieli możliwość wykazać się znajomością ortografii, a także uczestniczyć w ćwiczeniach czytania ze zrozumieniem. Terapeuta pedagogiczny p.J.Gładecka przygotowała prezentację multimedialną, w której przybliżyła uczniom zagadnienia związane ze specyficznymi trudnościami w nauce. Trening słuchowy z wykorzystaniem słuchawek do przewodzenia kostnego cieszył się ogromnym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli.
Pozytywne oddziaływanie na uczniów z dysleksją rozwojową ma aktywność fizyczna. Świetnie zdaje sobie z tego sprawę p.B.Płatek, która na swoich zajęciach zaproponowała uczniom ćwiczenia koordynacji wzrokowo–ruchowej oraz ćwiczenia naprzemienne czyli elementy gimnastyki mózgu Metody Dennisona. Tym razem z wykorzystaniem ringo. Również nauka gry na instrumentach jest dobrą formą terapii różnych dysfunkcji. Właśnie dlatego wychowawczyni świetlicy p.G.Solecka zachęcała uczniów do zajęć muzycznych. Przyczynia się to do lepszego rozwoju lewego płata skroniowego mózgu odpowiadającego za procesy myślowe, zwłaszcza pamięć werbalną. Z kolei p.G.Leśkiewicz połączyła przyjemne z pożytecznym proponując ćwiczenia ortografii na świeżym powietrzu. Zaangażowanie obu półkul mózgowych poprawia działanie układu nerwowego, daje możliwość łatwiejszej nauki, stymuluje rozwój, a także uwalnia od stresu.
Wszelkie podjęte działania miały na celu upowszechnienie wiedzy w zakresie dysleksji oraz propagowanie różnorodnych sposobów wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Dorota Adamska